De 3 P's: Pythagoras, Pygram
en Prijs
Werkwinkel op de dag van de wiskunde 2008 en op NWD
Op de
site van het tijdschrift Pythagoras
staat : "Van alle inzendingen stak het resultaat van KSO
Glorieux, een school in België, er met kop en schouders boven uit.
In het juninummer van Pythagoras zullen de prijswinnaars bekend
worden gemaakt. Maar het zal geen verrassing zijn dat KSO Glorieux
tot de winnaars behoort!"
En we kregen eindelijk de volgende mail:"De jury heeft
besloten om jouw school de prijs uit te reiken voor
A2. (In
feite geldt de prijs voor het totale werk, maar voor de andere
onderdelen hebben we andere prijswinnaars gevonden.) Ik wil je
daarmee van harte feliciteren! Aan de prijs is een geldbedrag
gebonden van €100,-. De jury (Thijs Notenboom en ondergetekende)
hadden het plan opgevat om persoonlijk de prijs te komen uitreiken.
Wellicht kan Thijs of ik nog een ander onderwerp aansnijden. Ik zou
iets kunnen vertellen over Flippo (zie
mijn website), Costergetallen of de magische zeshoek.
Thijs heeft ongetwijfeld ook wel onderwerpen op voorraad, wellicht
wat meetkundiger.
Tevens willen we jullie site vermelden bij de bekendstelling van de
prijsvraag van Pythagoras. Kun je daarvoor je toestemming geven?
Matthijs Coster"
En van Thijs Notenboom:"Wat mij betreft is ook dinsdag 10
juni een goede dag om naar Ronse te komen.
Het lijkt me leuk om naar KSO Glorieux te komen voor een
bijeenkomst!"
Tijdens de leerlingenraad werd
beslist om oefensessies in te richten.
Tijdens de leerlingenraad werd er al druk geoefend.
|
||
Het voorstel om duo's te vormen kwam van Annelies |
||
|
||
|
||
|
Voor de oefensessies maakte Aad van de Wetering voor ons
nog enkele pygram-sudoku's. Bedankt Aad.
Hieronder herhalen we nog eens de voorwaarden die onze pygram-sudoku
moet hebben.
Het bord is een vierkant gevuld met de
pygramstukjes. Onze sudoku heeft 3 rijen en 3 kolommen. De Pygramstukjes hebben 6 verschillende kleuren. Op elke rij, in elke kolom en op elke kleur moet 1,2,3,4,5 en 6 juist éénmaal voorkomen.
Veel plezier! Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oguz Yakici (2B) maakte eerst
met de pygramstukken een vierkant en zocht dan een sudoku-oplossing.
Om de opgave te maken bedacht Koen Van Butsele (3Wet) dat er
minstens 14 startcijfers moesten zijn aangezien op een zelfde rij of
kolom als er 2 driehoeken van dezelfde kleur zijn er minstens één
van de twee moet gegeven zijn om een enige oplossing te hebben.
We verduidelijken met het voorbeeld hieronder:
Op de eerste rij moet één van de twee rode stippen binnen de gele
driehoeken geven zijn en twee van de drie grijze stippen binnen de
drie groene driehoeken.
Hieronder staat dus de opgave met 14 startcijfers.
Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Rekeninghoudend met de
voorgaande opmerking maakten we een veld waarbij maar 11
startcijfers nodig zijn.
We vroegen Aad een opgave te maken maar hij mailde terug:"Minder
dan 13 lukt me niet". En we vertrouwen hem.
Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Van
Maarten Löffler kregen we het
volgende:"Een pygram-sudoku met 12 startcijfers is wel mogelijk.
De volgende vraag is
natuurlijk: kan het ook met 11? :)"
Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Maarten maakte ook een beschrijving
van de transformatie naar een soort latijnse vierkanten die hij
gebruikt heeft om overzichtelijker naar oplossingen te kunnen
zoeken. Wil je het zien druk
hier.
En er wordt geoefend!
De bekendmaking van onze site juichen we toe!
Van hun bezoek, de lezingen en de pygram-sudokuwedstrijd maakten we
een afzonderlijk
fotoboek.(41 pagina's) De volgende dag: toch nog maar eens
En dit is de finale-opgave. Hoeveel tijd heb je nodig om hem
op te lossen?
We kregen een
uitnodiging van Chris Standaert om een werkwinkel te geven op de dag
van de wiskunde van het
Eekhoutcentrum.
Eén van de gelukkige maar verdiende winnaars.
Op maandag 8 december 2008 kregen we het volgende bericht: "Van
Harte Gefeliciteerd, je bent één van de winnaars van de ingestuurde
NWD-workshop."
Van Luc Van de Broeck (leraar
wiskunde Edogo
Oostakker)
kregen we de volgende mooie commentaar: "De prijs van
Pythagoras die jullie behaalden is volkomen terecht. Het bewijs van
de stelling van Pythagoras met de pygramstukken is gewoon geweldig.
Ik kan niet begrijpen dat je zoiets kan vinden. Ook de verwerking op
de site is mooi."
Felicitaties kregen we ook van
Marjolein Kool:"Van harte
gefeliciteerd met de pygram-prijs! Geweldig! Wat doen jullie het
toch iedere keer weer fantastisch!Ik heb genoten van de foto’s en
andere materialen. Leuk om Thijs Noteboom te zien. Daar heb ik in de
lerarenopleiding nog les van gehad."
Van
Luc De Wilde (onze
wiskundebegeleider):"Van harte een
dikke proficiat voor het werk van de leerlingen én de ondersteunende
leerkrachten! Een heel mooie reclame voor de school.
Wiskundeleerkrachten kunnen heel veel positieve invloed uitoefenen
op hun leerlingen, zoals het overbrengen van enthousiasme,
doorzettingsvermogen, het aanscherpen van de creativiteit en zoveel
andere dingen die het leven zo mooi ‘wiskundig’ maken."
Maarten Löffler:"Hartstikke
leuk wat jullie allemaal hebben gedaan met de Pygram-stukjes; de
prijs lijkt me meer dan terecht."
En het werd 10 juni!
We brachten alles in gereedheid: de beton werd geschilderd, ze zijn
tenslotte van 'PYTHAGORAS'
We heten hun welkom met pygrammen!
Klik
hier als je het wil bekijken.
Peter Jeuken mailde:"Mooie foto's van een feestelijke
bijeenkomst. Heel fijn om te zien dat wiskunde zo in de
belangstelling staat bij jonge mensen."
Het leukste was het Flippo-spel. Je kan
hier de presentatie downloaden.
De presentatie van Matthijs Coster met de oplossingen van W1 en W2
door Marcel Nijman kan je
hier nog eens bekijken.
Thijs Notenboom mailde ons zijn
gebruikte plaatjes en
de
praatjes
van het verhaal.
We kregen prachtige oorkondes. Mijnheer Oufflin
(vakverantwoordelijke) zorgde voor een puike organisatie.
Lucas en Thibo waren vergeten komen voor de foto. Jammer.
We zijn er allemaal, samen met onze directeur, Mr. Moreau. Waar
staat Mariam?
Vind je het niet? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Heb je zelf een opgave gemaakt die we op de site mogen plaatsen
stuur die dan naar
o.d.m@fulladsl.be
We kregen een opgave van Peter Jeuken:"Ik heb een pygramsudoku
gemaakt. Met behulp van de computer had ik eerder al 132
verschillende vierkante oplossingen gevonden. Daarvan is er precies
één waarbij 6 van de 9 pygramstukjes in één punt samenkomen. Die
oplossing heb ik als uitgangspunt genomen. Met 14 startcijfers is er
een unieke oplossing."
Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Als dank maakten we Pygram-dankkaartjes. Wil je er ook eentje sturen
dan kan je die downlaoden door op de plaatjes te drukken.
De titel van onze werkwinkel: Pygram, een legpuzzel met meer
gewicht dan 3,14 gram.
De syllabus kan je hier
downloaden
Enkele foto's van de workshop kan je
hier zien (11 pagina's-op de
pijltjes drukken voor de volgende pagina).
Enkele heel mooie commentaren:
"Ik heb deze voormiddag uw werkwinkel van de pygram gevolgd (
waar ik trouwens heel tevreden over ben ... Ik had u vorige jaren al
eens gehoord en ik word steeds een groter fan ... ) Bedankt alvast
!!! U doet dat schitterend !"
"Eerst en vooral hartelijk dank voor de begeesterende
uiteenzetting van gisteren. Bieke Standaert (mijn collega op
OLVO) had zeker niet overdreven wat
uw enthousiasme betreft."
"Jouw werkwinkel was geweldig."
Dit zijn de
wedstrijdopgaven waarmee men in elke werkgroep een TI30XB kon
winnen.
Dank aan Aad van de Wetering voor het maken van de opgaven.
Hoeveel tijd heb je nodig om ze
op te lossen?
Wil je de oplossing? (Niet voor doorzetters)
Druk dan op de opgave.
Juryrapport: "Pygram, een legpuzzel met meer gewicht dan 3,14
gram.
De workshop gaat over de activiteiten op school (KSO Glorieux te
Ronse, België) van Odette De Meulemeester rond een Tangram-achtige
puzzel van Matthijs Coster. Na de pentomino's is dit opnieuw een
zeer inspirerend stuk meetkunde voor de onderbouw. Het leidt tot
creativiteit bij leerlingen en docenten laat allerlei begrippen en
stellingen langskomen (gelijkvormigheid, Pythagoras) en zet aan tot
redeneren en bewijzen. Als vanzelf ontstaat teamwork. Het materiaal
is direct geschikt om geheel of gedeeltelijk op school toe te
passen.
Pygram is ook een prijsvraag in het tijdschrift Pythagoras geweest.
Matthijs Coster heeft de inzendingen beoordeeld en kan die in de
workshop bespreken."
We waren heel blij met deze prijs en keken uit naar 6 februari
Onze deelnemers druk aan het zoeken (Er was den ook een
TI-Nspire te winnen). Had men geen tafel?
Lianne Stadhouders (SG
Scheldemond - Vlissingen) vond als eerste een juiste oplossing.
Ze lijkt wel heel gelukkig met de prijs.