Pygram
Dit is de
Pythagorasprijsvraag 2007
De pygram bestaat uit negen stukken
Hiermee kunnen we de "P" van de achtergrond maken.
We maakten een exel-file
die heel handig is om vormen te zoeken. Eerst opslaan en dan openen in exel
en zorgen dat werkbalk 'pentominos' geactiveerd is.
Laten we het vierkant weg dan blijven acht stukken over waarmee we de
volgende rechthoek kunnen maken
Er zijn vier opdrachten in de categorie 'wiskundig' en twee in de categorie
'artistiek'
PYGRAM-WISKUNDIG
Opdracht W1
Gebruik de negen
Pygramstukjes om zo veel mogelijk verschillende convexe figuren te
maken. Twee figuren zijn verschillend als ze niet congruent zijn.
Een figuur heet convex als elke twee punten binnen de figuur verbonden
kunnen worden door een lijnstuk dat zelf ook helemaal in die figuur ligt.
(Er komen dus geen gaten of inhammen voor; de hoeken van de figuur zijn
kleiner dan 180°)
Convexe figuren |
Concave figuren |
Als we de negen stukjes beter
bekijken zien we dat we in het totaal 18 congruente gelijkbenige
rechthoekige driehoekjes hebben.
We zoeken alle convexe figuren die bestaan uit die 18 driehoekjes.
Opdracht W2
Laat het kleine vierkant weg.
Gebruik de overige acht Pygramstukjes om zo veel mogelijk convexe figuren te
maken. (je moet alle stukjes gebruiken).
Wat denk je, kun je met deze acht stukjes minder of juist meer convexe
figuren maken dan met alle negen stukjes?
Opdracht W3
Leg met de negen Pygramstukjes
een figuur met een zo groot/klein mogelijke omtrek. Bereken de omtrek van je
figuren door te stellen dat de zijden van het kleinste vierkantje lengte 1
hebben. De figuur hoeft niet convex te zijn , maar er mag geen gat in
zitten. Stukjes mogen alleen tegen elkaar aan gelegd worden als hun zijden
passen. Dat wil zeggen:of de tegen elkaar aan liggende zijden zijn even
lang, of er passen meerdere stukjes precies tegen een grotere aan.
Opdracht W4
Hetzelfde als W3, maar dan met
weglating van het kleine vierkant.
PYGRAM-ARTISTIEK
Hier gelden geen
beperkingen voor hoe je de stukjes neerlegt. Ze hoeven zelfs niet aan elkaar
te liggen.
Opdracht A1
Kies een thema,
bijvoorbeeld 'letters', 'verkeersborden' of 'vervoermiddelen'.
Maak met de Pygramstukjes zo veel mogelijk fraaie figuren die in het thema
passen. Het is het mooist als je een thema volledig kunt invullen. Per
figuur hoef je niet alle negen stukjes te gebruiken
Opdracht A2
Dit is
een vrije opdracht, waar bijna alles
mag: maak één of meer zo interessant mogelijke figuren. Je mag ook meerdere
Pygramsetjes gebruiken, de stukjes (of de randen ) een kleur of een cijfer
geven en dan voorwaarden bedenken waaraan je figuur moet voldoen, een
bordspel met de Pygramstukken bedenken , ...