Pygram
	
	Dit is de
	
	Pythagorasprijsvraag 2007
	De pygram bestaat uit negen stukken
	
	Hiermee kunnen we de "P" van de achtergrond maken.
	We maakten een exel-file 
	die heel handig is om vormen te zoeken. Eerst opslaan en dan openen in exel 
	en zorgen dat werkbalk 'pentominos' geactiveerd is.
	
	Laten we het vierkant weg dan blijven acht stukken over waarmee we de 
	volgende rechthoek kunnen maken
	
	
	Er zijn vier opdrachten in de categorie 'wiskundig' en twee in de categorie 
	'artistiek'
	
	PYGRAM-WISKUNDIG
	Opdracht W1
	Gebruik de negen 
	Pygramstukjes om zo veel mogelijk verschillende convexe figuren te 
	maken. Twee figuren zijn verschillend als ze niet congruent zijn.
	Een figuur heet convex als elke twee punten binnen de figuur verbonden 
	kunnen worden door een lijnstuk dat zelf ook helemaal in die figuur ligt. 
	(Er komen dus geen gaten of inhammen voor; de hoeken van de figuur zijn 
	kleiner dan 180°)
Convexe figuren ![]()  | 
			Concave figuren![]()  | 
		
	
	Als we de negen stukjes beter 
	bekijken zien we dat we in het totaal 18 congruente gelijkbenige 
	rechthoekige driehoekjes hebben.
	We zoeken alle convexe figuren die bestaan uit die 18 driehoekjes.
	Opdracht W2
	Laat het kleine vierkant weg. 
	Gebruik de overige acht Pygramstukjes om zo veel mogelijk convexe figuren te 
	maken. (je moet alle stukjes gebruiken). 
	Wat denk je, kun je met deze acht stukjes minder of juist meer convexe 
	figuren maken dan met alle negen stukjes?
	
	Opdracht W3
	Leg met de negen Pygramstukjes 
	een figuur met een zo groot/klein mogelijke omtrek. Bereken de omtrek van je 
	figuren door te stellen dat de zijden van het kleinste vierkantje lengte 1 
	hebben. De figuur hoeft niet convex te zijn , maar er mag geen gat in 
	zitten. Stukjes mogen alleen tegen elkaar aan gelegd worden als hun zijden 
	passen. Dat wil zeggen:of de tegen elkaar aan liggende zijden zijn even 
	lang, of er passen meerdere stukjes precies tegen een grotere aan.
	Opdracht W4
	Hetzelfde als W3, maar dan met 
	weglating van het kleine vierkant.
	
	
	PYGRAM-ARTISTIEK
	Hier gelden geen 
	beperkingen voor hoe je de stukjes neerlegt. Ze hoeven zelfs niet aan elkaar 
	te liggen.
	
	Opdracht A1
	Kies een thema, 
	bijvoorbeeld 'letters', 'verkeersborden' of 'vervoermiddelen'.
	Maak met de Pygramstukjes zo veel mogelijk fraaie figuren die in het thema 
	passen. Het is het mooist als je een thema volledig kunt invullen. Per 
	figuur hoef je niet alle negen stukjes te gebruiken
	Opdracht A2
	Dit is 
	een vrije opdracht, waar bijna alles 
	mag: maak één of meer zo interessant mogelijke figuren. Je mag ook meerdere 
	Pygramsetjes gebruiken, de stukjes (of de randen ) een kleur of een cijfer 
	geven en dan voorwaarden bedenken waaraan je figuur moet voldoen, een 
	bordspel met de Pygramstukken bedenken , ...